De eerste maand - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Rijsewijk - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Rijsewijk - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Judith

03 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Ik zit nu alweer een maand in Suriname en het wordt alleen maar leuker! Ik merk dat ik het lastig vind om deze blog bij te houden. Dit komt vooral doordat ik niet weet hoe ik mijn gevoelens kan omschrijven. Suriname is zo bijzonder en deze reis wordt steeds leuker en mooier.

In de eerste maand hebben wij al veel gedaan. zo hebben wij 19 maart een plantagetour gedaan met Cynthia MCLeod (de schrijfster van Hoe duur was de suiker?) Cynthia is inmiddels 79 jaar maar nog springlevend, ze heeft de hele dag van alles verteld over vroeger, de suikerplantages en Suriname. Na een inleiding in Fort Zeelandia zijn wij door gegaan naar het openlucht museum. Hier hebben wij van alles gezien wat gebruikt werd op de suikerplantages en wat te maken had met de slavernij. Vervolgens zijn wij door gegaan naar de suikerfabriek in Mariënburg. Hier werden wij rond geleid door een gids maar ook Cynthia wist enorm veel te vertellen. Als laatste zijn wij de rivier over gestoken naar Frederiksdorp. Het was net een plaatje, super mooi! Het plan was om hier te lunchen maar opeens stonden wij op de set van de nieuwe film Tuintje in mijn hart! Helaas werden wij al snel weggestuurd maar het was erg leuk om te zien.

23 maart was het Holi Phagwa. Dit is een Hindoestaans feest over dat het goede het kwade heeft verslagen. Dit wordt gevierd met heel veel gekleurd poeder. Op het Onafhankelijkheidsplein was er een groot feest, met o.a. Feest DJ Ruud! Na dit feest moesten wij ons weer schoonmaken... 4 dagen later was al het poeder eindelijk overal weg haha!

Afgelopen dinsdag mochten wij wel op de set van de nieuwe film om te figureren. Wij reden om half 8 weg naar het vliegveld met onze koffers. Na even kort door de make-up, de kledingcheck en lang wachten mochten wij eindelijk de set op. Ik begon samen met Inge bij de bagageband:
Stilte voor opnames, bagageband aan, figuratie & actie! Inge en ik moesten een koffer pakken en richting de douane lopen. En dit ging elke keer opnieuw en opnieuw en opnieuw! Vervolgens gingen wij naar de volgende set. Samen met Marijke liepen wij met onze koffers naar buiten, achter Leo Alkemade en Fockeline! Ook hier was het hetzelfde: opnieuw, opnieuw en opnieuw. Ik vond het super leuk om mee te maken maar heb ook respect gekregen voor de acteurs die in die hitte, 6 dagen per week, elke dag alles 10 keer opnieuw moeten doen.

Afgelopen week was het ook de week van het afdansen! Maandag was er maar een kleine groep waardoor ik veel heb kunnen oefenen. Donderdag was het dan zover en na het oefenen kregen wij allemaal een nummer en werden wij in twee groepen naar binnen geroepen. De muziek ging aan en wij moesten gewoon de man volgen. Vantevoren kon je mij oprapen van de zenuwen maar tijdens het dansen waren alle zenuwen weg en heb ik echt genoten. Het ging echt goed maar ik was vooral verbaasd hoe blij ik was en hoe leuk ik het vond!
De uitslag was:
Partnerdans een goed
Ritme een goed
Elegantie een goed
Dit betekent dat we door gaan naar level 2!! Om de uitslag te vieren zijn Marijke en ik 's avonds door gegaan naar Havana om salsa te dansen! Vrijdag zijn we naar 't Vat geweest om salsa te dansen. Ik heb zelfs te Batchata geleerd. Natuurlijk hebben wij ook heerlijke cocktails gedronken!

Vrijdag zijn we 's middags naar de Paramaribo Zoo geweest. Een kleine dierentuin met prachtige dieren!
Gisteren hebben wij een heerlijke avond gehad met Manon en Marijke met biefstuk en cocktails!!

Ik hoop dat jullie de blog nog leuk vinden en met veel plezier lezen!

Brasa & Bosi

  • 03 April 2016 - 20:23

    Judith:

    Leuk zussie! Als je straks weer in NL bent, dan moet je je ritmische zus maat wat pasjes leren. Ennnnn..... als wij natuurlijk over 4 weekjes naar je toe komen!!! Geniet ervan zussie!!!
    Love u xxx

  • 03 April 2016 - 20:57

    Frouwke Koekkoek:

    Hey Judith
    Wat maak je toch veel mee in Suriname. Je bent er pas een maand, maar je hebt vast hetgevoel of je er al maanden zit! Heel leuk om je verhalen te lezen en genieten er dus zeker van!
    Veel plezier nog.
    Groetjes Frouwke en Gerard.

  • 04 April 2016 - 03:17

    Joop Van Rijsewijk:

    Dag Lieverd.
    Blijf vooral genieten van jouw stage en verblijf in Suriname. Ik ben vooral onder de indruk van jouw salsa! Haha. Die wil ik graag van jou zien wanneer jij terug in Nederland bent.
    Dikke kus.

  • 04 April 2016 - 19:06

    Willie De Ruiter:

    Hoi Judith,
    Wat een geweldige stage heb jij in Suriname!
    Zo leuk om over al die positieve, bijzondere ervaringen te lezen!
    Wens je heel veel succes en plezier voor de 2e maand, maar dat gaat natuurlijk helemaal lukken!

  • 06 April 2016 - 17:07

    Lieve Juud:

    Leuk om deze verslagen te lezen wij gaan straks zeker die salsa s van jou leren worden wij nog eens soepeltjes in de heupen. Geniet maar lekker tot gauw dikke kus


  • 10 April 2016 - 20:16

    Eline:

    Heel leuk weer om te lezen Judith! Volgens mij heb jij het prima naar je zin daar. En wat leuk, salsalessen! Is er ook Salsuri als jij er bent, een groot Salsa festival. Groetjes en geniet, xx Eline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 2739

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 27 Juni 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: