De laatste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Rijsewijk - WaarBenJij.nu De laatste dagen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Rijsewijk - WaarBenJij.nu

De laatste dagen

Blijf op de hoogte en volg Judith

27 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Dit was het dan alweer.. Mijn laatste blog en mijn laatste dagen hier in Suriname. Vrijdag vlieg ik naar Curacao en over nog geen twee weken ben ik alweer in Nederland. Het was vier maanden genieten en vooral op het laatste moment heb ik veel mooie trips mogen doen.
17 juni ben ik met Floor voor 4 dagen back to basic gegaan naar de Fredberg. Kamperen ken ik, vies worden ook dus dat wordt vast geen probleem, dacht ik. De eerste dag kwamen we aan in het basiskamp. We sliepen allemaal in een hangmat in een soort hutje. Voor ons was een rivier waar we heerlijk in konden zwemmen en baden. Ik weer niet hoe maar ik heb zelf vis gevangen! Het was eerder hengelen en de anderen de vis van de haak af laten houden haha. 's Avonds hebben we door de omgeving gelopen op zoek naar dieren. Er waren veel mooie vogels te zien maar helaas ook veel enge beestjes. Een wc was er trouwens niet, wel een gat achter een wit of een zwart zeil, en een schepje.

De tweede dag gingen we klimmen naar de Fredberg. Het zou een leuke toch worden met af en toe wat klimmen. Met een conditie van een steen was het een zware tocht waarin we echt hemmen geklommen naar de top. Eenmaal op de berg was ik alles weer vergeten en kon ik alleen maar genieten van het prachtige uitzicht dat we hadden. Ook hier sliepen we heerlijk in een hangmat met z'n allen en kon ik vanuit mijn hangmat de andere bergen zien. 's Avonds en 's ochtends hebben we op de berg gegeten. Fred, de gids, zag vanuit de auto een luiaard. Ik weet niet hoe maar die man ziet en hoort alle dieren vanaf een kilometer al. Het was geweldig om te zien hoe gepassioneerd hij is en wat hij allemaal kan vertellen over de natuur.De volgende dag zijn we teruggegaan naar het basiskamp, even opfrissen en weer naar huis.

Dinsdag was mijn laatste stagedag. na 's ochtends de laatste dingen aanpassen is het curriculum af. 's Middags kwam een collega langs om ons te leren koken, Surinaams koken. Wij hebben koolsalade, bami, baka bana's en bara's gemaakt.

Woensdag hebben Marijke, Inge, Rick en ik een speedbootsafari gedaan. Het was een heerlijke dag waarin we eindelijk bruiner zijn geworden!

Zaterdag stond de laatste trip op de planning naar Brownsberg. Samen met Marijke en Rick zijn we de Brownsberg op gereden en rondgekeken. 's Middags zijn we naar beneden gelopen naar de Ireneval, Een mooie waterval midden in de jungle. Vervolgens zijn we weer naar boven gegaan. We sliepen in een herberg boven op de berg met helaas alweer veel beestjes. Na vier maanden had ik gehoopt dat ik er aan zou wennen maar helaas is het er niet beter op geworden...
De volgende dag zijn we naar Stone Island gegaan. Het was een geweldig mooie plek waar we heerlijk hebben gezwommen en voor de tweede keer in vier maanden hebben ge-bbq'd. De laatste dag zijn we naar het stuwmeer gereden en heb ik zelf nog een stukje mogen rijden!

Nu ben ik net thuis gekomen in een leeg huis. Manon gaat naar een hotel vanaf vandaag en over 4 dagen vlieg ik naar curacao. Het wordt nu schoonmaken en alles inpakken, genieten van de laatste momenten hier zoals uiteten bij Zus&Zo en Havana.

Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn verhalen en hopelijk komen er de komende jaren nog meer verhalen bij!
Ik heb genoten van alles en iedereen en ben blij dat ik hier heen ben gegaan.

Lobi you

  • 27 Juni 2016 - 21:25

    Marloes:

    Leuk en mooi geschreven zussie!
    Als je terug komt ligt er een mooi fotoboek te wachten.
    Geniet van je laatste paar dagen in SU!
    Brassa♡

  • 27 Juni 2016 - 22:22

    Frouwke Koekkoek:

    Bedankt Judith voor je mooie reisverhalen! We hebben er erg van genoten.
    Wat zul je hier leuk op terugkijken, maar wat is het snel gegaan je stage in Suriname.
    Geniet nog eventjes van deze laatste dagen en veel plezier in Curacao.
    We zien je weer in Nederland.
    Groetjes Frouwke en Gerard.

  • 28 Juni 2016 - 16:39

    Willie De Ruiter:

    Hoi Judith,
    Alweer aan het eind van je stageperiode! Wat een ervaringen zul je opgedaan hebben.
    Maak er nog en paar mooie dagen van en vervolgens heel veel plezier op Curacao!
    Vond het leuk om je berichten te lezen.

    Groetje Willie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 546
Totaal aantal bezoekers 2734

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 27 Juni 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: