De tweede week; de week van de insecten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Rijsewijk - WaarBenJij.nu De tweede week; de week van de insecten - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Judith Rijsewijk - WaarBenJij.nu

De tweede week; de week van de insecten

Blijf op de hoogte en volg Judith

12 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Ik ben hier nu alweer twee weken en de vakantie zit er alweer op! Dinsdag en woensdag heb ik kennis gemaakt op stage, super leuk! Mijn werkdagen zijn van 8 tot 1 en 's middags heerlijk vrij! Gisteren en vandaag heb ik meegelopen bij Prey Skoro, een peuterspeelzaal. Ik was al gelijk verliefd op de kinderen en zij op mij! Zij zien natuurlijk niet elke dag een nederlandse juf. Na de inloop, met veel brassa's (knuffels) van de kinderen begon de vlaggenparade om 8 uur. Bij de eerste bel liepen 3 kinderen naar de vlaggenmast, bij de tweede bel maakten zij de vlag vast en bij de derde bel zongen zij het volkslied. Nu begint het Surinaamse volkslied met een Nederlands deel gevolgd door het surinaamse deel. Ik begon met mijn gedoe gedrag aan het Nederlandse deel toen iedereen aan het surinaamse deel begon, oeps haha. Na de vlaggenparade gingen de kinderen terug naar hun klas. De opzet is bijna hetzelfde als in Nederland. Al vind ik de kinderen wel erg zelfstandig en netjes: ze zijn met 2,5 jaar al zindelijk, spreken met 2 woorden en zijn erg nieuwsgierig en totaal niet bang! Verder vinden de mensen het heel belangrijk dat je erg verzorgt uitziet. Zo was er een meisje van 3 met een rokje aan.je kon haar onderbroek steeds zien maar dat was echt not done. Kinderen moeten er verzorgt uitzien en nette kleren aandoen.
De kinderen zijn erg goed ingespeeld op de juf. Toen ik even alleen voor de klas stond was het een grote chaos en stond ik er vooral voor de sier volgens mij. Toen de juf weer terug kwam ging iedereen gelijk zitten en waren ze weer erg netjes! Daar kan ik nog wat van leren! Om 12 uur werden de kinderen weer opgehaald en was de dag alweer voorbij, heerlijk leven dus.

Zoals de titel al zeg, de week van de insecten. De goede tijd waarin de muggen mij nog niet hadden gevonden is helaas voorbij, ik zit onder! Ook heb ik erg veel andere dieren gezien zoals een gekko, een kikker, een leguaan (gewoon allemaal op straat, rondom huis en op school) en het ergste: een wespen/bijennest boven ons! Na heel veel gegil heeft de huisbaas het nest gelukkig weggehaald!

Ook hebben wij deze week onze eerste salsa lessen gevolgd. De docent is geweldig en we lachen ons kapot. Ook zijn er mannen waarmee wij het dansen kunnen oefenen. Het ziet er altijd heel makkelijk uit, maar dat is het totaal niet. Maar over 3 weken kunnen we hopelijk salsa dansen!

Morgen gaan we met het hele huis bbqen en daarvoor nog even boodschappen doen. Boodschappen kun je bij de chinees op de hoek doen maar ook bij de Choice of de Tulip. Dit zijn grote supermarkten waarin echt alles te verkrijgen is en bijna alles volstaat met nederlandse producten.

Het is heel gek maar naar twee weken voel ik mij hier al erg thuis. Het leven is hier heerlijk: geen stress, geen haast, geen gedoe, gewoon lekker chill! Maar ik mis jullie natuurlijk wel allemaal! Op mijn kamer heb ik allemaal foto's en kaartjes van iedereen hangen en kan altijd even alles terug lezen en kijken!

Volgende week ga ik ook de hele week meelopen op de Prey Skoro dus zullen er nog meer verhalen bij komen!

Veel liefs♡

  • 12 Maart 2016 - 09:29

    Cynthia Koldenhof:

    Lieve Judith, heel leuk om je avonturen in Suriname mee te beleven. Het leven daar lijkt zoveel op dat van Aruba, de beesten, de chinees, de supermarkt die lijkt alsof je door de AH of Jumbo loopt en natuurlijk het tropenrooster waardoor je ook veel tijd hebt om de boel te verkennen. Geniet ervan en blijf je avonturen delen met ons. Dikke kus Cynthia

  • 12 Maart 2016 - 10:29

    Iris De Lange - Klein Kranenbarg:

    Wauw wat leuk om te lezen dat je het, naast de muggen dan, zo naar je zin hebt :) Ik kan me helemaal voorstellen dat jij daar opvalt tussen al die kindjes en dat ze de hele tijd aan je willen plukken, haha! Veel van je dingen zijn voor mij ook nog heel herkenbaar toen ik in SU was, zeker dat overwicht van de juffen daar. Zij hoeven soms alleen maar naar de kinderen te kijken en dan doen ze al wat de juf zegt (terwijl ik ongeveer alles had geprobeerd), bizar! Heel fijn dat je al zo thuis voelt, ben erg benieuwd naar je volgende verhalen. Ik lees ze met veel plezier :).
    Geniet lekker, no spang ;) en heel veel liefs vanuit NL! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Judith

Actief sinds 10 Feb. 2016
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 2743

Voorgaande reizen:

27 Februari 2016 - 27 Juni 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: